Ten serwis jest w trakcie budowy. Niebawem ruszamy z nową stroną www. Za niedogodności przepraszamy.

PRAISE - seminarium inaugurujące program pt. "Zapobieganie wypadkom drogowym jako działanie na

Data publikacji: 24.09.2009r.

Seminarium inaugurujące projekt ETSC w zakresie zapobiegania wypadkom i urazom drogowym pracowników (PRAISE) odbyło się 24 września w siedzibie Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej Warszawie.

 Pierwsze seminarium w Polsce, które ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego w kontekście pracy, zgromadziło firmy, organizacje pracodawców, przedstawicieli rządu i ekspertów ds. bezpieczeństwa drogowego. Jego współorganizatorami  byli ETSC, Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Instytut Transportu Samochodowego, a honorowy patronat objął Minister Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwo Infrastruktury. Projekt PRAISE jest współfinansowany przez Komisję Europejską, Niemiecką Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Szwajcarską Radę Zapobiegania Wypadkom.
Po prezentacji przedstawiciela Komisji Europejskiej, Wiceministra Infrastruktury, Przewodniczącej Grupy Parlamentarnej ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, przedstawiciela Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz ETSC; Paweł Wideł z PBD oraz reprezentanci środowiska pracodawców przedstawili stan bezpieczeństwa drogowego w Polsce w kontekście wykonywania pracy. Po tych wystąpieniach nastąpiła żywa dyskusja, moderowana przez Zbigniewa Kowalczuka, dziennikarza „Pulsu Biznesu”.

Część popołudniowa seminarium poświęcona była omówieniu dobrych praktyk na przykładzie trzech firm (dwóch międzynarodowych działających w Polsce oraz jednej z Wielkiej Brytanii), które zaprezentowały różne podejście do problemu ryzyka drogowego w ich miejscu pracy. Podkreślono istnienie potrzeby większego poziomu świadomości w temacie prac związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego nie tylko w Polsce, ale w całej UE. Bezsprzecznym jest fakt, że zarówno pracodawcy jak ich pracownicy ponoszą odpowiedzialność w tym zakresie. Nie ma prawnego obowiązku zapisanego w polskim Kodeksie Pracy oraz w dyrektywie 89/391/EWG w sprawie oceny ryzyka, ale mamy moralny obowiązek, by podjąć zdecydowane działania.  Doświadczenie pokazuje, że problem ten ma także duże znaczenie ekonomiczne.

Maria Cristina Marolda z Komisji Europejskiej wyjaśniła, że Komisja wspiera program „PRAISE” jako nowy obszar działań oraz badań w kontekście prac związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Zaprezentowała stan bezpieczeństwa drogowego w UE oraz szczególną sytuację dotyczącą wypadków drogowych w pracy.

Maciej Jankowski, wiceminister Infrastruktury wygłosił przemówienie na temat sytuacji w Polsce w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zwrócił uwagę na to, że polski rząd koncentruje się głównie na poprawie infrastruktury, ograniczeniu prędkości i walce z prowadzeniem pojazdów pod wpływem alkoholu.

Beata Bublewicz, posłanka i przewodnicząca Grupy Parlamentarnej ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, wyjaśniła, że w Parlamencie często brakuje podejmowania ważnych kwestii, jaką jest bezpieczeństwo na drodze. Świadomość społeczna dotycząca tego tematu jest  bardzo słaba, a stan samochodów służbowych jest niejednokrotnie gorszy niż samochodów prywatnych. Firmy często nie rozumieją konieczności określenia i wdrożenia wewnętrznych procedur bezpieczeństwa. Istnieje potrzeba zmian w celu polepszenia stanu bezpieczeństwa na polskich drogach.  Zespól Parlamentarny wyznaczył sobie cel  redukcji liczby wypadków spowodowanych przez pracowników,  w związku z tym przeanalizuje wyniki zaprezentowane przez ETSC oraz przyjrzy się aktom legislacyjnym w celu zmiany obecnej sytuacji.

Ellen Townsend z ETSC zaprezentowała krótki opis projektu „PRAISE”, podkreślając konieczność usprawnienia prac związanych z bezpieczeństwem na drogach w UE poprzez rozpowszechnianie nowej wiedzy, gromadzenie oraz wymianę najlepszych praktyk. ETSC opublikuje 9 raportów tematycznych przez okres nadchodzących trzech lat. Seminaria będą organizowane w celu rozpowszechniania wyników oraz omówienia sposobów poprawy prac związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Paweł Widel z Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego przedstawił wyniki ostatnich badań stanu bezpieczeństwem flot samochodowych w Polsce. Łącznie 16,7% wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych w 2007 r. związanych było z pracą. Stanowi to 8,6% ogółu wszystkich wypadków. Omówił też uregulowania prawne, które mają zastosowanie w polskim prawodawstwie. Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego posiada autorski program dedykowany bezpieczeństwu flot samochodów służbowych oraz opracowało materiały szkoleniowe do stosowania przez pracodawców. Wyjaśnił, w jaki sposób bezpieczne zarządzanie flotą może zasadniczo wpłynąć na zmiany w zakresie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.

Dominika Staniewicz z BCC przedstawiła sytuację z punktu widzenia pracodawcy, który powinien dbać o swoich  pracowników oraz o stan pojazdów służbowych w ramach wyznaczonych mu prawem obowiązków w zakresie zdrowia oraz bezpieczeństwa higieny pracy. Podstawowym działaniem powinno być regularne sprawdzanie uprawnień pracowników do prowadzenia pojazdów oraz ilości godzin spędzonych za kierownicą.

Henryk Michałowicz reprezentujący Związek Pracodawców (KPP) zrobił szczegółowy przegląd ram prawnych, w tym zakresu obowiązującego rozporządzenia, podając odpowiednie artykuły z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz w prawie Unii Europejskiej. Poparł potrzebę zwiększenia świadomości wśród pracodawców: „istnieje potrzeba lepszego zarządzania jakością, szczególnie w momencie wdrażania procedur bezpieczeństwa”. Pracodawcy muszą mieć na uwadze sytuację kryzysową oraz świadomość, że bezpieczeństwo flot samochodowych jest jednym ze sposobów na przezwyciężenie kryzysu finansowego w firmach.

Andrzej Grzegorczyk z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zwrócił uwagę na problemy związane z nowelizacją prawa. Nowy pakiet środków mających na celu wprowadzenie sieci fotoradarów został zablokowany i jest obecnie badany przez Trybunał Konstytucyjny. Omówił  przykłady różnych działań podejmowanych w celu polepszenia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym zarządzanie infrastrukturą, kampanie na rzecz walki z nietrzeźwymi kierowcami. Przedstawił również statystyki z pierwszej połowy 2009 roku, które pokazały spadek śmiertelnych ofiar wypadków o 17% w stosunku do analogicznego okresu w 2008.

Dyskusja objęła szereg zagadnień. Zostało potwierdzone, że prawo jazdy powinno być sprawdzane regularnie przez pracodawców. Pojawiła się sugestia, że wysoki wskaźnik ofiar śmiertelnych na polskich drogach powinien być impulsem do rozszerzenia zakresu podstawowych badań, koniecznych w celu uzyskania prawa jazdy. Rozważano również możliwość zmiany zakresu działań prowadzonych przez Policję w razie wypadku, aby można było pozyskać dokładne dane dotyczące ilości wypadków mających miejsce podczas wykonywania pracy. Podkreślono konieczność inwestowania w „kulturę bezpieczeństwa”. Będzie to na pewno inwestycja, która zaprocentuje w przyszłości.

Druga część seminarium poświęcona była prezentacji dobrych praktyk w zakresie bezpiecznego zarządzania flotą samochodów służbowych w firmach.

Jerzy Wróblewski i Mathew Johnson z Nestle Polska  zainwestowali w urządzenia, które są używane do śledzenia i monitorowania danych dotyczących pojazdu. Zebrane dane służą do opracowywania raportów oraz mogą być wykorzystane jako podstawa do szkolenia pracowników. Wygenerowane raporty pozwalają monitorować oszczędności paliwa, bezpieczeństwo eksploatacji oraz ogólne informacje operacyjne. Wdrożenie systemu „green box” przyniosło znaczące korzyści: redukcję zużycia paliwa o 5%, zmniejszenie emisji CO2 i zmniejszenie kosztów utrzymania. Korzyści dla bezpieczeństwa to również zmniejszenie liczby poważnych wypadków z 19 do 9 w badanym okresie czasu, polepszenie stylu Jazdy, a także edukacja w zakresie dobrych praktyk oraz ustanowienie systemu nagród dla najlepszych kierowców.

Rafał Jaskólski z ABB Polska zaprezentował program e-learningu, który jest częścią większego projektu, dedykowanego do zarządzania ryzykiem drogowym w miejscu pracy. Program stanowi część globalnego systemu szkoleń ABB i umożliwia odbycie takiego szkolenia w dowolnym czasie i miejscu na całym świecie oraz dostosowanie szkolenia do indywidualnych potrzeb. Szkolenie wstępne trwa jedną godzinę  i służy zdobyciu wiedzy i podnoszeniu świadomości. Druga część kładzie nacisk na przygotowanie do jazdy zgodnej z przepisami, na reagowanie w nietypowych sytuacjach lub w przypadku awarii oraz na przeglądzie zasad ruchu drogowego i konsekwencjach łamania prawa.

Adrian Kilvington z M & G Vehicle Hire opowiedział o działaniach związanych z bezpieczeństwem drogowym w firmie, które rozpoczęto się od obowiązku każdorazowego sprawdzania prawa jazdy. Pięć lat temu procedury zostały poprawione i rozpoczęto program minimalizowania własnego ryzyka dla kierowców; począwszy od dwudniowego kursu "oceny kierowcy”, który pozwolił pracodawcy zdobyć nowe doświadczenia. Obecnie wszyscy pracownicy poddawani są obowiązkowym szkoleniom. Firma M & G jest odpowiedzialna za wszystkich swoich pracowników: tych, którzy jeżdżą do pracy, ale także tych, którzy wracają z pracy.

Kontynuacja działań Seminarium:

  • Używanie i rozpowszechnianie raportów tematycznych ETSC
  • Udział w następnych seminariach w innych krajach
  • Uczestnictwo w rocznych Brunch w Brukseli
  • Propozycja wprowadzenia nagrody dla najlepszych pracodawców, dbających o bezpieczeństwo swoich pracowników korzystających z samochodów służbowych