Rozpoczęcie kampanii "Ograniczenia prędkosci ratuja życie"
Data publikacji: 13.10.2008r.W ramach obchodów Europejskiego Dnia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 13 października 2008 w całym kraju wystartowała ogólnopolska kampania społeczna pt.. „Ograniczenia prędkości ratują życie”. Kampania została przygotowana przez Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego (Partnerstwo) oraz Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy wsparciu Komendy Głównej Policji.
Dzień 13 października br. został ogłoszony przez Komisję Europejską II Europejskim Dniem Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Główne wydarzenia w Unii pod hasłem „Bezpieczeństwo w naszych miastach” odbywają się w tym dniu w Paryżu, a każde państwo członkowskie inicjuje swoje działania regionalnie.
W Polsce z uwagi na rangę bezpieczeństwa na naszych drogach obchodzony jest Tydzień Bezpieczeństwa Drogowego w dniach od 12 do 19 października. W dniu 13 października zostały zainaugurowane polskie obchody Europejskiego Dnia Bezpieczeństwa Drogowego oraz rozpoczęcie ogólnopolskiej kampanii społecznej „Ograniczenia prędkości ratują życie”, realizowanej przez Ministerstwo Infrastruktury, Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Komendę Główną Policji.
Kampanię zainaugurowała konferencja prasowa podczas której zaprezentowano jej cele oraz główne jej elementy. Kampania dotyczy głównego problemu na polskich drogach – nadmiernej prędkości. Według statystyk w Polsce przekraczanie wyznaczonej prędkości jest najczęstszą przyczyną wypadków śmiertelnych: ponad 30% wszystkich wypadków śmiertelnych jest spowodowanych przez kierowców pojazdów poruszających się z nadmierną prędkością. Do tego 72% wypadków ma miejsce na terenie zabudowanym: 54% w miastach i 18% na drogach przebiegających przez małe miejscowości – właśnie na terenach miejskich oraz na odcinkach dróg przechodzących przez niewielkie miejscowości przekroczenia prędkości są najczęstsze.
Według opracowań Komisji Europejskiej dwie trzecie wypadków drogowych ma miejsce w terenach zabudowanych, w których ofiarami są piesi i rowerzyści czyli niechronieni karoserią samochodu użytkownicy dróg. Stanowią oni jedną trzecią ofiar wszystkich wypadków. Szanse przeżycia pieszych wraz ze wzrostem prędkości dramatycznie spadają – przy prędkości 30 km/h szanse ma dziewięciu pieszych na dziesięciu, przy prędkości 50 km/h – już tylko trzech!
Oprócz zaproszonych dziennikarzy udział w konferencji wzięli Pan Zbigniew Rapciak - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pan Poseł Janusz Piechociński, Pan Jacek Zalewski z Komendy Głównej Policji, Pan Andrzej Grzegorczyk z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Całość moderowała Pani Ewa Łabno-Falęcka – Prezes Partnerstwa.
„Prędkość jest najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na tragiczne skutki wypadków drogowych. Kampania „Ograniczenia prędkości ratują życie” ma uzmysłowić wszystkim, że poprawa bezpieczeństwa drogowego w Polsce może nastąpić dopiero wtedy, gdy zmieni się świadomość wszystkich użytkowników dróg, a kierowcy zrozumieją, że wypadek jest konsekwencją naszych osobistych decyzji. Nie wszystkich wypadków da się uniknąć, ale zdejmując nogę z gazu możemy ograniczyć ich konsekwencje i zwiększyć szanse na przeżycie własne i innych. Dlatego też nasza kampania podkreśla i przypomina wszystkim kierowcom o jednej z najważniejszych przyczyn wypadków: prędkości” - mówi Andrzej Grzegorczyk Dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Dzięki zaangażowaniu wielu partnerów (m.in. agencji Fabryka Komunikacji Społecznej, Videoboard, Call2Action, sieci handlowej Piotr i Paweł, Infoscreen, sieci fitness klubów Gymnasion, dystrybutorów kinowych New Age Media oraz Best-Marketing Promotion Agency ) intensywna kampania będzie obecna przez sześć tygodni w kinach, telewizji, radiu, na ekranach w metrze warszawskim, na ekranach w jednej z sieci handlowych, internecie oraz na stacjach benzynowych, billboardach i tyłach autobusów.
Kampania „Ograniczenia prędkości ratują życie” swoim zasięgiem obejmie całą Polskę i będzie emitowana w kinach, internecie oraz radiu. Trzy 15 sekundowe spoty zostały zrealizowane na podstawie zwycięskiego scenariusza w konkursie „Filmowcy – radarowcy” ogłoszonym w 2007 roku z okazji Światowego Tygodnia BRD pod egidą ONZ przez Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego. Spójna kreacja całej kampanii została przygotowana przez Fabrykę Komunikacji Społecznej. Reklamy przypominające o przestrzeganiu wyznaczonych limitów prędkości będą umieszczone także na tyłach autobusów, billbordach oraz ulotkach rozdawanych przez Policję i na stacjach benzynowych.
Spoty kampanii:
- Przebieg konferencji typ: Plik PDF, waga: 142,31 KB
- Informacje na temat problemu nadmiernej prędkości na drogach typ: Plik PDF, waga: 1,03 MB