Ten serwis jest w trakcie budowy. Niebawem ruszamy z nową stroną www. Za niedogodności przepraszamy.

Konferencja prasowa otwierająca I Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Data publikacji: 23.04.2007r.

Partnerstwo, które powstrzyma śmierć na drogach – Wypadek to nie przypadek!
2
3 kwietnia rozpoczyna się Pierwszy Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Organizacji Narodów Zjednoczonych (The First United Nations Global Road Safety Week) pod hasłem „Wypadek to nie przypadek” („Road safety is no accident”). Jednocześnie będzie obchodzony Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (27 kwietnia, Bruksela).

W ramach tygodnia planowane są wydarzenia o charakterze międzynarodowym, jak Światowe Zgromadzenie Młodzieży dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (23-24 kwietnia, Genewa) czy Światowe Forum Instytucji działających na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (25 kwietnia, Genewa). Na całym świecie odbędą się też setki lokalnych i narodowych inicjatyw podejmowanych przez rządy, organizacje pozarządowe i międzynarodowe, (ONZ, WHO), sektor prywatny i wszystkich, którym bezpieczeństwo ruchu drogowego (BRD) leży na sercu. Mają one zwrócić uwagę decydentów i społeczeństwa na problem BRD, nadać mu wyższy priorytet oraz zapoczątkować nowe i efektywne działania w kolejnych latach.

Pierwszy Światowy Tydzień BRD, wzorowany na organizowanych w latach poprzednich przez Europejską Komisję Gospodarczą i Światową Organizację Zdrowia (WHO) Tygodniach BRD, koncentruje się na problemie bezpieczeństwa dzieci i młodych użytkowników dróg (piesi, rowerzyści, motocykliści, młodzi kierowcy i pasażerowie), którzy stanowią grupę najwyższego ryzyka.  Ponad 40 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych to właśnie osoby do 25. roku życia. Stąd też niezbędne są szerokie akcje społeczne wpływające na świadomość użytkowników dróg, kształtujące właściwe postawy i zmieniające niewłaściwe zachowania w ruchu drogowym.

Pięć zagrożeń Na podstawie światowych danych zlokalizowano pięć najistotniejszych obszarów zagrożeń: nietrzeźwość kierowców, nadmierna prędkość, niezapinanie pasów, brak widoczności (ciemne stroje, brak odblasków) i nieużywanie kasków przez rowerzystów. Odpowiednio do tych pięciu obszarów Światowa Organizacja Zdrowia przygotowała serię plakatów, które ukazują skutki niefrasobliwości, przemawiając do wyobraźni młodych użytkowników dróg. Spójna kreacja będzie przemawiać do ludzi na wszystkich kontynentach. Pierwszy Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Polsce. Głównym koordynatorem organizacji  Tygodnia w Polsce jest Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Do obchodów Tygodnia włączyło się wielu partnerów, m.in..: Instytut Transportu Samochodowego, Komenda Główna Policji, Komenda Stołecznej Policji, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Związek Nauczycielstwa Polskiego, Żandarmeria Wojskowa, Związek Harcerstwa Polskiego, PCK, Straż Pożarna, Telewizja Dziecięca Jetix Play, Mc Donald’s Polska oraz Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne. Szczególną rolę w tych działaniach odgrywa współpraca KRBRD z Partnerstwem dla Bezpieczeństwa Drogowego, działającego pod patronatem Banku Światowego i organizacji międzynarodowej Global Road Safety Partnership w Genewie.  Wspólne działania KRBRD i Partnerstwa.

Na co dzień, nie od święta
I Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego stanowi dobrą okazję do nagłośnienia działań Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego, prowadzonych konsekwentnie od kilku lat, w przekonaniu, że poprawa bezpieczeństwa drogowego wymaga działań długofalowych, a nie doraźnych akcji. PBD chce być motorem rzeczywistych zmian, promotorem realnych rozwiązań. W 2006 roku Partnerstwo wydało jedyną w swoim rodzaju publikację dotyczącą standardów zarządzania flotą samochodową (dostępną pod adresem www.pbd.org.pl) Projekty Partnerstwa w ramach I ŚTBRD to kolejny krok w kierunku poprawy sytuacji na polskich drogach, tak aby bezpieczeństwo było tematem na co dzień i we  wszystkie tygodnie roku. Aby w każdym tygodniu na polskich drogach nie ginęło 80 osób.  Kampania dotycząca pięciu zagrożeń. Odpowiednio do pięciu zagrożeń zdefiniowanych przez Światową Organizację Zdrowia Partnerstwo zaadaptowało serię plakatów przygotowanych przez WHO, które ukazują skutki niefrasobliwości, przemawiając do wyobraźni młodych użytkowników dróg.

I Forum Bezpieczeństwa Drogowego w Warszawie26 kwietnia w siedzibie Banku Światowego w Warszawie, odbędzie się I Forum Bezpieczeństwa Drogowego „Wypadek to nie przypadek. Młodzi użytkownicy dróg grupą szczególnego ryzyka”. Gościem honorowym Forum jest Jerzy Polaczek, Minister Transportu RP i  Przewodniczący Krajowej Rady Bezpieczeństwa Drogowego. Forum zostało zainicjowane przez Partnerstwo celem stworzenia szerokiej platformy dyskusji społecznej na temat bezpieczeństwa drogowego w Polsce. Pierwsza edycja Forum obejmuje dwa panele dyskusyjne. Pierwszy panel „Młodzi kierowcy grupą szczególnego ryzyka: statystyka, regulacje prawne i plany zmian.” poświęcony jest status quo i planowanym zmianom prawnym zorientowanym na poprawę bezpieczeństwa, zwłaszcza w odniesieniu do grupy szczególnego ryzyka, jaką stanowią młodzi kierowcy. W dyskusji wezmą udział przedstawiciele Ministerstwa Transportu, inicjujący i opracowujący zmiany prawne, Policji oraz Colin Stacey, ekspert ds. bezpieczeństwa drogowego OECD. Panel drugi, pt. „Karać czy wychowywać? Jak zmienić świadomość i zachowania młodych kierowców?”, ogniskuje się wokół dylematu: karać czy wychowywać, czyli jak skutecznie i trwale zmieniać świadomość i zachowania młodych użytkowników dróg. Wśród panelistów znajdą się m.in. politycy różnych opcji, eksperci ds. komunikacji społecznej i BRD oraz dziennikarze. Celem debaty na Forum jest nie tylko wymiana opinii, ale przede wszystkim sformułowanie najlepszych propozycji zwiększających bezpieczeństwo na drogach. Kolejne edycje Forum organizowane będą przez Partnerstwo co rok na wiosnę. Konkurs „Filmowcy-Radarowcy: powstrzymać śmierć na drogach” skierowany jest do młodych ludzi, którzy chcą przyczynić się do zmniejszenia liczby ofiar na naszych drogach  i uważają, że w tej sprawie mają coś do powiedzenia. Celem konkursu jest poprawa poziomu bezpieczeństwa drogowego przez zmianę postaw i świadomości grupy największego ryzyka. Konkurs trwa od 23 kwietnia do końca maja, a jego rozstrzygnięcie nastąpi do końca czerwca 2007 r. Uczestnicy konkursu mają do wyboru jedną z dwóch form wypowiedzi artystycznej. Pierwsza możliwość to przygotowanie krótkiego (do 2 minut) filmu dowolną techniką (VHS, taśma filmowa, telefon komórkowy). Kategoria druga to napisanie scenariusza (opisu treści) filmu-reklamy społecznej na powyższy temat. Niezależnie od formy, praca konkursowa powinna przemawiać do wyobraźni młodych ludzi i wspierać autorefleksję prowadzącą do zmiany zachowań w pięciu obszarach zagrożeń. W jury konkursowym zasiądą przedstawiciele firm członkowskich Partnerstwa, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz  GRSP. Nagrodą główną w pierwszej grupie (film) będzie udział w pełnym kursie nauki bezpiecznej jazdy w szkole jednej z firm PBD, w drugiej – realizacja zwycięskiego scenariusza przez profesjonalną ekipę filmową i stworzenie klipu, na którym zostanie oparta przyszła kampania społeczna Partnerstwa.  Uczyć bawiąc: Piknik Bezpieczeństwa Drogowego w Grodzisku MazowieckimZgodnie z ideą współdziałania trzech sektorów (biznes, władze, organizacje pozarządowe), Partnerstwo współpracuje z władzami samorządów lokalnych. W tym roku jest to Grodzisk Mazowiecki,  miasto wyróżniające się spośród wielu innych ośrodków na Mazowszu wzorcową współpracą wszystkich trzech sektorów. Od kilkudziesięciu lat organizowany jest przez Stowarzyszenie „Bezpieczne Miasto i Gmina” rajd rowerowy, którego uczestnicy propagują jazdę w kaskach. Gmina Grodzisk to też bodaj najbardziej „odblaskowa” gmina w Polsce. 29 kwietnia (początek: godz. 11.00) w centrum Grodziska odbędzie się Piknik Bezpieczeństwa Drogowego, organizowany przez władze miasta i Partnerstwo. W ramach pikniku odbędą się pokazy ratownictwa drogowo-medycznego, zajęcia w szkołach bezpiecznej jazdy, konkursy dla dzieci i młodzieży tematycznie związane z bezpieczeństwem i motoryzacją oraz występy młodzieżowych zespołów muzycznych. Aby zapewnić bezpieczny dojazd, PBD pozyskało do współpracy Warszawską Kolej Dojazdową, która tego dnia, specjalnie oznakowana, pomoże w rozpropagowaniu idei pikniku wśród mieszkańców podwarszawskich gmin i miasteczek.  Pozostałe działania KRBRD w trakcie trwania I ŚTBRD.

Konkursy KRBRD Już pierwszego dnia Światowego Tygodnia BRD rozpoczynają się konkursy organizowane przez KRBRD, skierowane do dziennikarzy i studentów kierunków artystycznych. Tematem konkursu dziennikarskiego jest  bezpieczeństwo ruchu drogowego we wszystkich jego aspektach. Konkurs jest skierowany do dziennikarzy prasowych, radiowych i telewizyjnych z redakcji ogólnopolskich, regionalnych oraz lokalnych i ma zachęcić media do zajmowania się tematyką BRD nie tylko podczas Światowego Tygodnia. Nagrodami głównymi będą wyjazdy na zagraniczne seminaria poświęcone BRD. Ponadto każdy z uczestników otrzyma także okazjonalną kamizelkę odblaskową.  Konkurs plastyczny jest adresowany do studentów szkół artystycznych i polega na przygotowaniu plakatu promującego BRD wśród młodych uczestników ruchu drogowego. Nagrodą główną będzie staż w jednej z czołowych agencji reklamowych w Polsce oraz możliwość zaprezentowania najlepszych prac na prestiżowej wystawie. Rozstrzygnięcie obu konkursów jest przewidziane na czerwiec br., a więc na czas, kiedy znacznie rośnie liczba wypadków drogowych. Wystawa w Sejmie RPWystawa poświęcona tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, zorganizowana przez Instytut Transportu Samochodowego, zostanie otwarta przez Jerzego Polaczka, Ministra Transportu, 25 kwietnia br. Gmach parlamentu został wybrany nieprzypadkowo. To właśnie zaangażowanie polityków – ich wola podejmowania niekiedy trudnych i kontrowersyjnych decyzji i działań – ma ogromne znaczenie dla zmiany istniejącego stanu w dziedzinie BRD.

Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego (PBD) jest inicjatywą non-profit na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, której członkami są przedstawiciele wszystkich trzech sektorów: biznesu i organizacji pozarządowych (stowarzyszenia i fundacje) oraz administracji rządowej. PBD powstało z inicjatywy i jest afiliowane przy Global Road Safety Partnership w Genewie,  międzynarodowej organizacji pracującej na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,  zrzeszającej biznes, organizacje pozarządowe i rząd. GRSP działa na rzecz trwałego ograniczenia liczby wypadków drogowych w krajach przechodzących proces transformacji. PBD zrzesza kilkanaście firm: 3M, ABB, BP, DaimlerChrysler, DaimlerChrysler Fleet Management, DHL, General Motors, Fleet Logistics, Michelin, Renault, Shell, Solaris, PKN Orlen, Total, Vessel,  oraz organizacje pozarządowe: Fundacja Kierowca Bezpieczny, Polski Czerwony Krzyż, Stowarzyszenie Droga i Bezpieczeństwo, Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Partnerstwu patronują: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Bank Światowy. http://www.pbd.org.pl/ Krajowa  Rada  Bezpieczeństwa  Ruchu  Drogowego  (KRBRD)  to organ pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przewodniczącym KRBRD jest minister transportu, a jego zastępcami są sekretarze lub podsekretarze stanu w MT i w MSWiA. Członkami KRBRD są wskazani przez premiera przedstawiciele Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości oraz ministrów właściwych do spraw: administracji publicznej, budżetu, finansów publicznych, gospodarki, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, oświaty i wychowania, środowiska, transportu, wewnętrznych, pracy oraz Komendanta Głównego Policji, Komendanta Głównego Straży Pożarnej, Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz wojewodowie. KRBRD określa kierunki i koordynuje działania administracji rządowej w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Więcej informacji: www.krbrd.gov.pl