Ten serwis jest w trakcie budowy. Niebawem ruszamy z nową stroną www. Za niedogodności przepraszamy.

Partnerstwo objęło honorowym patronatem akcję "Świecę przykładem - jestem widoczny!"

Data publikacji: 01.09.2006r.

1 września br. ruszyła ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Świecę przykładem – jestem widoczny!”, której organizatorem jest firma CPP Toruń-Pacific, producent płatków śniadaniowych NESTLÉ. Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego objęło akcję honorowym patronatem.

Celem dwumiesięcznej akcji jest zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo na drodze w warunkach ograniczonej widoczności i zmniejszenie zdarzeń drogowych z udziałem dzieci. Akcji patronuje Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Stowarzyszenie Droga i Bezpieczeństwo. Ideę akcji popiera także Komenda Główna Policji.

Zgodnie z obowiązującym w naszym kraju Prawem o ruchu drogowym, dzieci do lat 15 poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, powinny nosić elementy odblaskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu (art. 43 par. 2). Niestety, większość rodziców bądź nie zna tego przepisu, bądź się do niego nie stosuje. Tymczasem odblaski są konieczne i sprawiają, że każdy pieszy jest widoczny z odległości kilkuset metrów. Bez tego elementu kierowca może zauważyć ciemną sylwetkę zaledwie kilka metrów przed pędzącym pojazdem. Istotna jest edukacja społeczna, zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych, w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Policyjne statystki jako główną przyczynę wypadków  z udziałem dzieci – idących pieszo lub jadących na rowerze - podają ich nieodpowiednie zachowanie na drodze.

Firma CPP Toruń-Pacific, organizator kampanii, do 4 mln opakowań płatków NESTLÉ (CORN FLAKES, GOLD FLAKES, FRUTINA, CHEERIOS WIELOZBOŻOWY), dołączyła wysokiej jakości odblaski, w ośmiu wzorach. Produkty z odblaskami są wyraźnie oznaczone logo akcji. Dołączone do płatków odblaski zostały wyprodukowane zgodnie z unijną normą EN13356 i pozytywnie ocenione przez Instytut Transportu Samochodowego. Łatwo można przykleić je do kurtki, plecaka, roweru lub wózka dziecięcego.

- Poza odblaskami przygotowaliśmy wiele atrakcji związanych z akcją - mówi Wojciech Sobieszak, prezes firmy CPP Toruń-Pacific. - Chcemy, by dzieci  i dorośli poznawali zasady bezpieczeństwa na drodze w przystępny  i przyjazny sposób. Z pewnością taka wiedza pomoże i kierowcom, i pieszym w bezpiecznym korzystaniu z dróg.

Wraz z początkiem akcji, 1 września br., zostanie uruchomiona strona internetowa. Pod adresem www.swiece-przykladem.pl będzie można znaleźć wiele ciekawych informacji oraz sprawdzić swoją wiedzę na temat przepisów dotyczących poruszania się na drodze oraz zachowania bezpieczeństwa. Dzieci utrwalą znajomość poznanych zasad uczestnicząc w różnych, przygotowanych specjalnie dla nich, grach i zabawach interaktywnych.

Dodatkowo w ramach akcji przeprowadzony zostanie konkurs rysunkowy dla dzieci w wieku 6-13 lat. Hasło konkursu jest takie samo jak całej kampanii: „Świecę przykładem – jestem widoczny!”. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 06 listopada br. Uroczystość oficjalnego ogłoszenia wyników oraz wręczenia nagród odbędzie się 18 listopada 2006 roku w Warszawie, w centrum rozrywki Magic City.

Akcję wspiera kampania reklamowa płatków śniadaniowych NESTLÉ oraz promocja tych produktów w miejscach sprzedaży. Spoty reklamowe emitowane będą we wszystkich głównych stacjach TV od 18 września br.

Patronami akcji są: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Stowarzyszenie na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego „Droga i Bezpieczeństwo” i Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego. Kampania uzyskała również poparcie Komendy Głównej Policji.

Informacje dodatkowe:
- Julita Dąbrowska, tel. 0 501.597.504, e-mail: jdabrowska@kalitero.com.pl
- Joanna Bastrzyk, tel. 0 501.084.148, e-mail: jbastrzyk@kalitero.com.pl  
- Jarosław Szczepanowski, tel. 0 601.672.834, e-mail: jarosław.szczepanowski@cppl.nestle.com

Statystyka

Statystyka wypadków drogowych w Polsce z udziałem dzieci według raportu przygotowanego przez Komendę Główną Policji: - w 2005 roku miało miejsce 5876 wypadków drogowych, w których uczestniczyły dzieci w wieku od 0 do 14 lat;- w zdarzeniach tych poniosło śmierć 173 dzieci, zaś 6091 zostało rannych;- ofiarami wypadków są w 66 proc. przypadków dzieci w wieku 7-14 lat, czyli uczniowie szkół  podstawowych i gimnazjalnych; - są to głównie piesi (48 proc.) oraz rowerzyści (19 proc.);- najczęściej dochodzi do wypadków między godz. 13:00 a 18:00, kiedy dzieci wracają ze szkoły do domu.

Opinie organizacji, które wspierają akcję „Świecę przykładem – jestem widoczny!”:

„Jestem przekonany, że Państwa kampania przyczyni się do podniesienia bezpieczeństwa dzieci na naszych drogach.”Nadkom. Marcin FliegerZastępca Dyrektora Biura Prewencji i Ruchu DrogowegoKomendy Głównej Policji

„Wyniki badań, przeprowadzonych przez TNS-OBOP na zlecenie KRBRD w marcu 2004 roku w Polsce, pokazują, że 39% kierowców spotyka się często z sytuacjami, gdy w nocy pieszy idzie poboczem drogi zupełnie niewidoczny dla kierowcy i wyłania się z ciemności tuż przed maską samochodu. Elementy odblaskowe na nieoświetlonej drodze pozwalają zauważyć rowerzystę czy też pieszego w światłach mijania samochodu już z odległości kilkuset metrów, gdy bez tych elementów kierowca może zauważyć ciemną sylwetkę zaledwie na kilka metrów przed pojazdem. Oznacza to, że kierujący pojazdem nie ma szans wykonać żadnego manewru.Bardzo cieszy nas fakt, iż tak ważne zagadnienie społeczne jak bezpieczeństwo każdego z nas, w szczególności bezpieczeństwo w ruchu drogowym zostało podjęte i potraktowane przez firmę Toruń-Pacific, producenta płatków śniadaniowych NESTLÉ, w tak poważny sposób.”Andrzej GrzegorczykSekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

„Stowarzyszenie "Droga i Bezpieczeństwo" od początku swoich działań statutowych jako jeden z tematów priorytetowych przyjęło propagowanie problematyki widoczności na drodze. Do dnia dzisiejszego zagadnienia powyższe w obliczu tragicznych statystyk są nadal niezmiernie istotne, stąd też nasze jednoznaczne poparcie dla przedsięwzięcia firmy Toruń-Pacific, producenta płatków śniadaniowych NESTLÉ.”
Ryszard Fonżychowski
Prezes Stowarzyszenia "Droga i Bezpieczeństwo"