Komentarz PBD do proponowanych zmian dot. nietrzeźwych kierowców

Data publikacji: 07.01.2014r.

Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego z zadowoleniem przyjmuje zwiększone zainteresowanie polityków oraz mediów problematyką prowadzenia pojazdów po spożyciu alkoholu. Pomimo stopniowej poprawy obserwowanej w ostatnich latach, jest to w dalszym ciągu poważny problem i jedna z głównych przyczyn wypadków drogowych w Polsce, pochłaniająca życie kilkuset osób rocznie.

Opowiadamy się za przyjęciem rozwiązań mających charakter systemowy, wolnych od działania pod wpływem chwilowych emocji. Bezpieczeństwo drogowe jest dziedziną, w której pozytywne skutki można osiągnąć konsekwentnie realizując przyjęte założenia w dłuższym okresie czasu.

Polskie prawodawstwo w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego i nietrzeźwych kierowców nie odbiega od rozwiązań przyjętych w innych krajach UE, a nawet jest od większości z nich ostrzejsze. Dlatego naszym zdaniem skuteczną drogą do dalszego ograniczania liczby pijanych kierowców jest:

- prowadzenie działań prewencyjnych, skierowanych przede wszystkim do osób zatrzymanych pod wpływem alkoholu, celem zapobiegania ponownemu wykroczeniu/przestępstwu. Głównym elementem tak rozumianej prewencji powinny być rzetelne badania psychologiczne, dzięki którym można zidentyfikować kierowców uzależnionych od alkoholu.

- obowiązkowe kontrole trzeźwości przy każdym zatrzymaniu kierującego, niezależnie od przyczyny zatrzymania;

- konsekwencja w stosowaniu prawa, w tym egzekwowanie nałożonych kar. Wielokrotnie podnosiliśmy, że nawet niewielka lecz nieuchronna, niemożliwa do uniknięcia kara jest lepszym rozwiązaniem niż zaostrzanie prawa, które jest niewykonalne i niewiarygodne dla potencjalnego sprawcy;

- praca edukacyjna, mająca na celu zmianę postaw społecznych wobec osób kierujących pod wpływem alkoholu – brak przyzwolenia społecznego, ułatwiona współpraca z policją, okazywanie sprzeciwu wobec osób prowadzących po spożyciu alkoholu. Ważnym gestem świadczącym o determinacji rządu i parlamentu byłoby ograniczenie immunitetów, w sposób pozwalający na ponoszenie konsekwencji przewinień drogowych przez osoby pełniące funkcje publiczne.

Partnerstwo dla Bezpieczeństwa drogowego, jako organizacja zrzeszająca ponad 40 podmiotów współpracujących na rzecz redukcji liczby wypadków drogowych, jest gotowa do włączenia się w prace nad zgłoszonymi propozycjami i poszukiwania najlepszych rozwiązań, zarówno w oparciu o dostępne badania naukowe jak i doświadczenia międzynarodowe, wdrażane w innych państwach.